logo

لطفا منتظر بمانید

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض احترام؛ مجموعه خیرینه با رسالت “زمینه سازی و ترغیب جهت رشد مشارکت حداکثری عموم مردم در انجام امور خیر برای رفع تمامی نیازهای محرومین مادی” درصدد است که ضمن رفع نیازهای محرومین مشارکت حداکثری عموم مردم را نسبت به امور خیر جلب کرده و “خیر را جاری کند”.

در این راستا به استحضار می رساند که مجموعه خیرینه مبلغ اهدایی شما را نزد خود امانت دانسته و متعهد می گردد که آن را جز برای اهداف خیریه ای و عام المنفعه مصرف ننماید.

در این راستا خود را ملزم می دانیم که موارد زیر را به اطلاع شما برسانیم:

1) مجموعه خیرینه مانند سایر مجموعه های خصوصی موظف به تامین مخارج زیر ساختی ماهانه خود شامل حقوق و بیمه ماهانه پرسنل، اجاره بها و سایر هزینه های دفتر اسکان و … می باشد. لازم به ذکر است که این مبالغ با رایزنی های زیاد و تلاش های مکرر با تخفیف زیاد پرداخت شده و همچین حق الزحمه کارکنان نیز به صورت معمول سازمان ها و در مواردی پایین تر از آن هاست.

2) بعد از انجام هر پروژه ممکن است مقداری از مبالغ پرداخت شده به دلایل مختلف باقی بماند، طبیعتا نگه داری این مبالغ مازاد با توجه با تعدد پروژه ها و نیازمندی به تفکیک حساب ها برای هر پروژه کاری به شدت زمان بر و هزینه بر و نیازمند حساب های متعدد است.

پرداخت به این مسئله با رویکرد “نگه داری مبلغ سرریز هر پروژه در حسابی جداگانه تا برگزاری مجدد آن پروژه و صرف آن مبلغ در پروژه جدید” مجموعه را درگیر حسابرسی های سنگین و مشغله های اداری بی مورد کرده و مانع چابکی و پرداخت به دغدغه های اصلی می شود. فلذا این مبالغ همگی در یک حساب مجزی تجمیع و صرف سایر موارد خیریه ای و امور جاریه مجموعه در رتق و فتق امور می گردد.

در اینجا ذکر این نکته مهم است که اساسا یکی از راهکارهای تامین موارد بند یک همین مبالغ هستند. تمامی خیریه های خصوصی می بایست جهت پرداخت به مسائل مالی داخلی خود به تامین این موارد از راهکارهای مختلف بپردازند که سرریز مبالغ یکی از اصلی ترین آن هاست. در ادامه به موارد دیگر اشاره خواهد شد.

3) یکی از راهکارهای معرفی و شناساندن پروژه ها، تبلیغات فضای مجازی می باشد. این کار نه تنها باعث دیده شدن هر چه بیشتر پروژه و جمع آوری بیشتر منابع می شود بلکه به اعتبار نشان مجموعه و شناسایی و یادآوری آن کمک می کند. همچنین همانطور که پیش تر گفته شد، زمینه سازی و ترغیب جهت رشد مشارکت حداکثری عموم مردم در انجام امور خیر قسمتی از رسالت مجموعه بوده که تبلیغات در فضای مجازی قسمتی جدایی ناپذیر از این امر است. حضور عموم مردم در فضای مجازی و استفاده از آن، باعث شده که مجموعه خیرینه حضور موثری در این اتمسفر داشته و برای اثرگذاری طرح ریزی و برنامه ریزی نماید.

حال به طور مثال اگر ما در فاز اول یک پروژه با تبلیغات جزئی موفق به جمع آوری مبلغ 10 میلیون تومان شدیم و پس از آن طبق تجربه و پس از مشورت با کارشناس حوزه فضای مجازی به این نتیجه برسیم که در صورت انجام یک تبلیغ 10 میلیون تومانی(یا به هر میزان دیگر)، موفق به جمع آوری مبلغی بیش از 10 میلیون تومان خواهیم شد، این کار را انجام خواهیم داد. طبیعی است که انجام این راهکار از جهاتی که بالا عرض شد و همینطور از جهت جذب سرمایه بیشتر، کاری عقلائی و به صرفه هست. فلذا اقدام به سرمایه گذاری 10 میلیون تومانی(یا به هر میزان دیگر) در تبلیغات کرده و مبلغی بیشتر جهت انجام پروژه جمع آوری می کنیم.

دقت نظر خیرین محترم در این مسئله آن ها را به این نکته خواهد رساند که هدف مجموعه خیرینه لزوما خرج کردن مبلغ جمع آوری شده در مرحله اول و رفع تکلیف از خود نیست، بلکه انجام هرچه با کیفیت تر و مطلوب تر پروژه در دستور کار خیرینه وعملکرد حرفه ای این مجموعه است. اگرچه که صرف تمام مبلغ جمع آوری شده در فاز اول راه حلی ساده و بدون دردسر برای مجموعه بوده و ما را درگیر بالاوپایین مبالغ، نگه داری مبلغ، طولانی کردن پروژه و … نخواهد کرد.

4) “در فرآیند انجام پروژه، پول های جمع آوری شده چگونه هزینه می شوند؟”

جهت همراهی و درک کامل مراحل انجام یک پروژه می بایست با تک تک وجهه ها و مراحل اجرایی آن آشنایی کامل داشت.

در مورد نحوه انجام پروژه ها رویکردهای متعددی را می توان در دستور کار قرار داد؛ همانند سایر موارد بالا دقت و ریزبینی خیرین عزیز می تواند راهگشای انجام هرچه باکیفیت تر پروژه ها باشد. در اینجا به توضیح برخی جزئیات مهم می پردازیم. به عنوان مثال پروژه “پخت 1000 پرس غذا جهت پخش در مناطق محروم” را در نظر بگیرید:

چه افرادی با چه مهارت هایی دور یکدیگر جمع می شوند تا این پروژه از صفر تا صد انجام شود؟

مسئول پروژه که پروژه را ایجاد کرده و تمام عوامل را گرد هم می آورد و تا انتهای انجام آن بر فرآیندها نظارت داشته و به طور کلی متولی کار است.

مامور خرید یا تدارکات که وظیفه تهیه اقلام و رساندن آن به محل پخت و همچنین انبارداری اقلام و وسایل را دارد.

مسئول شناسایی و ارتباط گیری که مسئولیت شناسایی خانواده ها و افراد مشمول طرح(سایر پروژه ها) و حفظ ارتباط مستمر با آن ها جهت برطرف کردن سایر نیاز ها و توانمند سازی آن ها را بر عهده دارد.

آشپز که شامل تمامی افرادی است که در پخت و بسته بندی غذا دست اندر کار هستند.(این فرآیند شامل آماده سازی، پخت، شستشو و جمع آوری می باشد)

عکاس و فیلمبردار که وظیفه تهیه فیلم و عکس از مراحل مختلف پروژه را برعهده دارند.

تدوین گر که مسئول ساخت کلیپ و گزارش و سایر تولیدات رسانه ای از پروژه است.

مسئول فضای مجازی که وظیفه نشر محتوی تولید شده و بالا بردن تعداد بازدید کنندگان هر پروژه و همچنین تهیه گزارشات انجام کار و انتشار آن ها را دارد.

مسئول پخش که وظیفه آن تهیه وسیله نقلیه و رساندن غذاهای آماده شده به دست افراد را دارد.

مسئول مالی که وظیفه راه اندازی سازوکار مالی از ابتدای شروع پروژه شامل جمع آوری مبالغ، دادن تنخواه به سایر عوامل اجرایی و حسابرسی آن ها و در نهایت جمع بندی پروژه از جمله دریافتی ها، پرداختی ها و نگه داری مبالغ باقی مانده و تحویل گزاراش پروژه است.

همان طور که ملاحظه فرمودید پروژه نسبتا ساده پخت غذا دست اندرکاران بسیاری را شامل می شود، حال اگر ابعاد پروژه گسترده تر شود تعداد مسئولان پروژه هم بیشتر خواهد شد، افرادی نظیر پزشک و پرستار گرفته تا مهندسین عمران و ساخت و بسیاری دیگر می توانند عوامل اجرایی یک پروژه باشند.

در نتیجه این فکر که تمامی مبلغ اهدایی به این پروژه مستقیما به اقلام مصرفی(برنج، گوشت و …) تبدیل شده و به دست محرومین میرسد فکر غلطی ست.

مبلغ های اهدایی ممکن است در فرآیند انجام یک پروژه صرف پرسنل، عوامل اجرایی، فراهم کردن زیرساخت ها، وسائط حمل و نقل، تبلیغات و … شود؛ اطمینان مجموعه خیرینه به شما این است که خادمین شما تمامی موارد جمع آوری شده را در راستای هر چه بهتر و با کیفیت تر انجام شدن پروژه ها و تنها جهت یاری رسانی به محرومین و نیازمندان صرف خواهند کرد.

5) مبالغ باقی مانده بعد از انجام پروژه ها در نهایت در یک حساب تجمیع می شوند و همانطور که گفته شد صرف در امور جاری خیرینه می شود.

حال اگر امکان سرمایه گذاری این مبالغ در یک پروژه بدون ریسک سود ده وجود داشته باشد که بتوان با عواید حاصل از این سرمایه گذاری به درآمد ثابتی جهت برطرف کردن دغدغه های مالی جاری مجموعه مانند حقوق ماهانه پرسنل و تامین زیرساخت ها دست یافت منطقی است که این پول صرف این کار شود.

اتفاقا این پروژه ممکن است در راستای توامندسازی محرومین نیز باشد، به این معنا که با این سرمایه گذاری نه تنها به بهبود یک واحد اقصادی که به دست افراد مناطق محروم اداره می شود کمک می شود بلکه با عواید حاصل از این کار بسیاری از هزینه های جاری مجموعه نیز تامین خواهد شد، یک تیر و دو نشان.

رویکرد ما در این مجموعه کار تخصصی خیریه ایست، این کار تمام وقت بوده و کادر فرصت پرداخت به امور مالی سنگین را ندارد و مطلوب آن است که زمان موجود صرف ایده پردازی و به اجرا در آوردن طرح های توامندسازی شود در غیر این صورت اعضا دائما در پی تامین معیشت خود بوده و از کار اصلی باز می مانند.

مجموعه خیرینه با تمام افتخار، خود را تابع قوانین شرع و جمهوری اسلامی دانسته و تمامی تلاش ما در توضیح موارد بالا چیزی به جز شفاف سازی و کسب اعتماد شما خیرین عزیز که اصلی ترین سرمایه های ما هستید نبود.

در نهایت از شما تقاضا داریم که مجموعه خیرینه را نسبت به مبالغ اهدا شده امین خود دانسته و ما را درجهت رسالت اصلی خود که دستگیری از محرومان است یاری نمایید.

امیداوریم با عنایت خداوندگار متعال، نظر ویژه ائمه اطهار و کرامت شما عزیزان روزی از این مراحل عبور کرده، به جایگاهی برسیم که علاوه بر این مجموعه، دست الهی در یاری سایر مجموعه های هم راستا باشیم.

نکته سنجی، دید باز و ریز بینی خیرین محترم همواره راهگشای ما بوده و امید داریم که این همراهی علی الدوام موجب جاری شدن خیر و برکت در این مجموعه و سازوکارهای آن شود؛ انشاالله.